ЗИМА НАЧИНАЕТСЯ ЛЕТОМ

Печать
PDF
После того, как понедельник, девятое июня стал пятым по счету днем, когда среднесуточная температура наружного воздуха в городе превысила отметку +8 градусов по Цельсию, коммунальщики приступили к отключению подачи отопления в жилые дома Петропавловска. Сразу же после этого крупнейшая управляющая компания города ООО «УЖКХ» приступила к выполнению работ по подготовке к следующему отопительному сезону. ООО «УЖКХ» сегодня обслуживает около тысячи многоквартирных домов площадью более двух с половиной миллионов квадратных метров. Это больше половины жилого фонда на территории города. Каждое здание в итоге подготовки должно будет получить паспорт  готовности к осенне-зимнему периоду. О том, что предстоит сделать коммунальщикам за короткое камчатское лето, «Вестям» рассказала генеральный директор ОАО «УЖКХ» Юлия Харитонова.

Корр: Отопительный сезон в Петропавловске только завершился, а ООО «УЖКХ» уже готовится к следующей зиме. Расскажите об основных мероприятиях, которые по разработанному в компании плану будут проведены в первую очередь?
Ю. Х.: Подготовку к новому осенне-зимнему отопительному периоду мы начали задолго до окончания предыдущего сезона. Сейчас мы просто активизируем свою деятельность. Заранее, во время планового весеннего осмотра жилых домов, были выявлены недостатки в функционировании инженерных систем, составлены акты, и, на их основе, подготовлен перечень мероприятий, необходимых для подготовки зданий к эксплуатации следующей зимой.
Сегодня мы уже точно знаем, сколько денег есть на счете каждого из домов, которые находятся под нашим управлением. Понимаем, где и какие работы следует провести в первую очередь. Главная задача специалистов, работающих в ЖЭУ, знать свой жилой фонд и, учитывая финансовое положение дома, расставлять приоритеты в ремонтных работах так, чтобы жителям жилось комфортно. Если, например, течет кровля,  то в первую очередь сделать ремонт кровли. Без этого невозможно проводить никакого ремонта подъездов. Потечет кровля – все пойдет насмарку. В некоторых домах в аварийном состоянии находится канализация, другие инженерные сети. Это тоже требует особого внимания. Все эти адреса нам известны и учтены в плане мероприятий.
Результатом должна стать полная, комплексная подготовка к зиме каждого отдельного дома. Другими словами, чтобы инженерные сети и дом вступили в отопительный сезон без аварий, которые сложно устранять зимой. Именно сейчас, когда в сетях нет теплоносителя, все это необходимо исправлять и налаживать. Уже на этой неделе ООО «УЖКХ» приступает к опрессовке инженерных сетей в первых домах, где работы по плану выполнены. Первые десять домов 25 июня будут предъявлены приемной комиссии и получат акты готовности к отопительному сезону.
Корр: Проблема неплатежей населения за коммунальные услуги стоит сейчас очень остро. Задерживают квартплату в краевом центре, по некоторым данным, каждый четвертый собственник жилья. Задолженность исчисляется уже миллиардами рублей. Злостные должники есть в каждом доме. Будет ли зависеть объем работ по подготовке к зиме и их качество от наличия неплательщиков и суммы недоимки в каждом конкретном доме?
Ю.Х.: К сожалению, это большая проблема. Очень часто бывает так, что дом нужно просто сносить или провести мероприятия по ремонту, скажем, на 10 миллионов рублей. Мы ведь все понимаем, в каком состоянии находится на Камчатке жилой фонд. Причем, добавлю, ООО «УЖКХ» получило в управление далеко не самые новые дома. Но даже там, где жилье в ужасающем состоянии, приходится ограничиваться мерами поддерживающего характера. Сделать хорошо, качественно, и забыть потом о той или иной проблеме на долгие годы не получается как раз из-за отсутствия средств.
В результате в некоторых домах, где больше всего неплательщиков, проводятся только аварийные работы, от которых управляющая компания не может отказаться ни при каких обстоятельствах. Ликвидируются течи, порывы коммуникаций. Кроме того, есть предписания государственной жилищной инспекции и прокуратуры, которые нужно выполнить хоть тресни. И в итоге дома, где живут люди, скопившие громадные долги, вроде депутата краевого Законодательного собрания Сергея Голубева, уходят, как мы говорим, «в минус». Иначе говоря, управляющая компания готовит их к зиме за свой счет, ибо тратит на них денег больше, чем было собрано.
А где нам взять денег на это?! Приходится оформлять банковские кредиты, чтобы рассчитаться с ресурсниками и подрядчиками. А потом мы платим по этим займам проценты за счет средств, собираемых с жильцов. Это ведет к тому, что управляющая компания все больше погружается в финансовую яму. В этом году мы вынуждены были принять решение не выполнять в том или ином доме работ на большую сумму, чем та, что есть на счете этого дома. Если люди вовремя вносят коммунальные платежи, никаких проблем в этом доме не будет. Там, где огромные долги, придется ограничиваться минимальным объемом лишь самых необходимых работ, чтобы не мерзнуть зимой.
Корр: В таких проблемных случаях ваша управляющая компания как-то взаимодействует с активными представителями советов домов? Какую помощь вы от них получаете, и оправдывает ли она ожидания?
Ю.Х.: К сожалению, далеко не везде мы можем рассчитывать на содействие советов домов. Хорошо, если совет создан в полном соответствии с Жилищным Кодексом РФ. Проведено общее собрание собственников квартир, избран председатель, который знает основы законодательства в этой сфере и понимает свои полномочия, права и обязанности.
Увы, бывает и наоборот. Допустим, какой-то жилец и его сосед ни с того, ни с сего решили, что они вдвоем – это правомочное собрание жильцов, которое может представлять интересы всего дома. И думают, что такой самопровозглашенный статус даст им некие преимущества перед другими жильцами. Например, требуют отремонтировать в первую очередь свой подъезд, в то время  как дом остро нуждается в починке кровли. В результате получается не управление домом в соответствии с правовыми нормами, а самая настоящая анархия. При этом  часто такой подход провоцирует скандалы между самими жильцами. Проходят какие-то альтернативные выборы. И с такими советами работать очень тяжело.
Председатель совета дома должен очень хорошо разбираться в том, как работает жилищно-коммунальное хозяйство. Знать все механизмы деятельности этой отрасли. Получить соответствующие знания сейчас несложно. Существуют различные курсы, где можно бесплатно пройти обучение. И в домах, где председатель совета понимает, что он не враг, а союзник управляющей компании, обычно не возникает никаких конфликтных ситуаций. С такими легко и приятно работать.
В идеале, жильцы должны избрать совет дома и председателя совета. Совет дома лучше избрать из представителей каждого подъезда. Председатель дома прорабатывает с управляющей организацией, что она должна выполнить в первую очередь на основе планов,  составленных специалистами управляющей организации. Дальше планы выносятся  председателем на общее собрание дома и принимается решение, что нужно сделать. Совет дома может договариваться с жильцами, чтобы обеспечить специалистам ЖЭУ доступ в квартиры, где требуется ремонт. Следить за правильностью выставления счетов за  общедомовые нужды. А также воздействуют на тех, кто не платит за коммунальные услуги.
Корр: Разве у совета дома есть юридические полномочия для того, чтобы взыскивать деньги с должников, или наказывать тех, кто крушит собственные подъезды?
Ю.Х.: Таких полномочий нет. Но сформировать общественное мнение среди соседей совету дома вполне по силам. Жильцы должны понимать, что должник за услуги ЖКХ, особенно тот, у кого есть возможность платить, – не герой, который ловко обвел управляющую компанию вокруг пальца, а настоящий вор, который украл у соседей общие деньги на ремонт дома.
В разных домах люди по разному относятся к общему имуществу дома. Управляющая компания может проводить влажную уборку подъезда регулярно. Но если кто-то из жильцов будет постоянно малевать краской на стенах и бить окна, чистоты и порядка не будет. Мы не можем в каждом подъезде выставить часовых. Но совет дома вполне может объяснить нерадивым соседям их неправоту. Лишить, к примеру, права голоса на общем собрании жильцов, или использовать другие меры общественного осуждения. Поверьте мне, это работает!
Можно просто сообщить в управляющую компанию о том, что человек, который годами не платит за квартиру, разъезжает при этом на супердорогом джипе. Или дать нам информацию о том, что в квартире, где зарегистрирован один человек, нелегально проживает два десятка гастарбайтеров. Мы доведем эту информацию до судебных приставов или полицейских, после чего эффективные меры, уверяю вас, будут приняты.
Корр: Одно из основных мероприятий по подготовке к зиме – установка специальных грязеуловителей на инженерных сетях многоквартирных домов. Что представляют собой эти фильтры, и какой эффект дает их использование?
Ю.Х.: В настоящее время мы установили уже 238 таких  грязевика. С окончанием подачи теплоносителя появилась возможность активизировать работу по их установке. За время подготовки к осенне-зимнему периоду мы планируем поставить еще 1762  таких устройства.
Каждое из них внешне напоминает бочку, имеющую два выхода с фланцами. Она присоединяется к трубопроводу. Вода проходит через грязевики, и вся грязь остается в этой, так называемой, бочке, а не идет в систему и не портит общедомовые и индивидуальные приборы учета. Устройство совсем недорогое, работа по его установке стоит дороже, чем сам грязевик. Для того  чтобы поставить грязевики во всех домах, находящихся под нашим управлением, много денег не нужно, но это очень трудоемкий процесс. Не всегда рабочим удается легко проникнуть в то место, где надо смонтировать грязевик, порой трудно найти для него место.
Корр: Также ООО «УЖКХ» сейчас массово переводит на коммерческую основу общедомовые приборы учета потребления тепла и горячей воды. Полтора года назад на коммерческом учете в Петропавловске в домах под вашим управлением стояло всего 185 таких приборов. Получается, большинство приборов, главная задача которых обеспечить оплату реально потребленных ресурсов, до сих пор работают вхолостую, а их показания ничего не значат?
Ю.Х.: К началу июня нынешнего года на коммерческий учет в краевом центре мы перевели уже 592 общедомовых прибора учета. В рамках подготовки к отопительному сезону ООО «УЖКХ» планирует подготовить к постановке на коммерческий учет еще больше сотни общедомовых приборов учета на сетях центрального отопления и горячего водоснабжения, которые были установлены еще в двухтысячных годах с нарушениями технологии.
Но принимает приборы на коммерческий учет не наша компания по собственному выбору, а специальная комиссия, в которую входят представители ресурсоснабжающих организаций. Она проводит проверку и составляет акт о том, что прибор не допускает погрешностей и правильно подсчитывает потребление. Бывает и наоборот. Прибор начинает искажать показания. Это случается, когда устройство выходит из строя по тем или иным причинам. Поэтому перед постановкой на коммерческий учет приборы подвергаются тщательной проверке, чем мы и занимаемся сейчас.
Кроме этого, как и любую другую технику, приборы учета надо постоянно обслуживать. Этим занимаются наши подрядчики. Примерно раз в месяц специалисты должны осмотреть прибор, провести профилактику. Как показатель качества нашей работы приведем тот факт, что на конец прошедшего отопительного периода только 12 общедомовых приборов были сняты с коммерческого учета.
Сегодня все граждане, в чьих домах такие приборы поставлены на коммерческий учет, могут не беспокоиться: в отсутствие отопления расчет будет производиться по факту потребления. Соответственно, если ресурсы не подаются в жилой дом, то и платить не нужно. Получится приличная экономия.

Олег ПОДШИВАЛОВ

 

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."