АТТЕСТАТ ПОДДЕЛАЛ, ДИПЛОМ КУПИЛ?

Печать
PDF
В ноябре 1986 года терпение педагогов школы рабочей молодежи № 11 Петропавловска лопнуло. Один из учеников, 22-летний таксист второго петропавловского автотранспортного предприятия и закоренелый троечник, окончательно отбился от рук и  с самого начала первой четверти десятого класса вовсе прекратил посещать занятия. 3 ноября на имя начальника по месту работы разгильдяя поступило письмо от классного руководителя: «Просим оказать помощь в привлечении к учебе вашего сотрудника». Имя прогульщика сегодня известно каждому жителю Елизовского района. Звали его Андрей Шергальдин.

Говорят, что прозвище «Рубль» нынешний обладатель сразу четырех кресел в районной власти получил еще в годы работы в таксопарке. Дескать, за любое одолжение, вроде незапланированной замены в графике, он требовал именно эту сумму. До этого он окончил восемь классов и поступил в Камчатское медицинское училище. Однако окончить это заведение и стать медбратом наш покорный слуга народа так и не сумел. О причинах его отчисления ходят разные слухи. Одни говорят, что плохо учился и пропускал занятия, другие вспоминают какой-то случай с золотыми зубами и пассатижами во время практики в качестве санитара в морге. Так или иначе, в 1982 году недоучившийся недоросль был призван в ряды Советской армии, где и провел следующие два года.
О том, где и в качестве кого проходил Шергальдин срочную службу, никаких данных нет. Ничего не сказано об этом ни в его официальной биографии, опубликованной на сайте думы Елизовского района, ни в других открытых источниках. Либо сам Рубль считает эти сведения военной тайной, либо просто ему нечем гордиться. Существует версия, что служил он в стройбате. В те времена, да и сейчас, это не самое престижное место. Так или иначе, после дембеля Шергальдин подал заявление в 11-ю вечернюю школу тогда еще областного центра с просьбой принять его в девятый класс. Холостого комсомольца, водителя такси неудержимо тянуло к знаниям.
Однако уже первый учебный год новичка убедительно показал, что желания девятиклассника Шергальдина никак не совпадали с его возможностями. Девять предметов в годовом табеле – и девять троек. А если проанализировать успеваемость Рубля по четвертям, то станет еще веселее. Единственная четверка – в первой четверти по химии. Русский язык, литературу, алгебру, геометрию, историю, географию, физику и черчение будущий елизовский мэр освоил не более чем на оценку «удовлетворительно». Во второй четверти он скатился до тройки и по своей любимой химии, не поднявшись в уровне знаний и по остальным предметам. В третьей четверти школяра не аттестовали по русскому языку (читай – двойка), а к концу учебного года он остался без оценок аж по четырем предметам: русский язык, геометрия, химия и география.
Последняя отметка, кстати, прекрасно объясняет, почему господин Шергальдин, незаконно устанавливая бетонный памятник медведям на территории его района, вдруг решил, что Россия начинается именно там. Оказывается, он и вправду не знал, что Командорские острова расположены гораздо восточнее Елизова, а значит, страна по логике начинается именно там, на мысе Южном острова Медный. Что поделаешь, если проблемы с географией у человека начались еще в девятом классе и до сих пор, видимо, не закончились. Все мы, как говорится, родом из детства.
Но медведи Сеня и Матильда – это уже «гости из будущего».
А тогда, в 1986-м, Рубль и вовсе перестал появляться в школе рабочей молодежи. Чтобы крутить баранку таксомотора, необязательно знать, где находится река Амазонка. До ноября учителя это еще как-то терпели, но потом за прогулы отчислили. Аттестата о среднем образовании Рубль так и не получил.
Петропавловская школа рабочей молодежи № 11, которая оказалась не по зубам нынешнему главе Елизовского района, была создана в 1964 году, в том самом, когда родился и Андрей Шергальдин. А в 1995 году ее переименовали в вечернюю (сменную) среднюю общеобразовательную школу № 16. Под этим наименованием она действует и по сей день. Директором школы сейчас работает Тамара Казбековна Дергузова, которая 28 лет назад была рядовым учителем. Прогульщика Шергальдина она хорошо помнит. И говорит, что в журналах выдачи аттестатов о среднем образовании, которые хранятся в школьном архиве, нет никаких сведений о том, что подобный документ когда-либо выдавался этому ученику.
Впрочем, зачем алгебра и начала анализа человеку, для которого в таксопарке главной единицей измерения являлся рубль?! А после 1990 года, когда елизовский недоучка, как и многие другие, ударился в бизнес, об образовании и вовсе никто не вспоминал. Научили в третьем классе умножать и делить, и ладно.
Но на пороге третьего тысячелетия коммерческих операций Рублю показалось мало, и он решил попробовать себя на политической стезе. Одна закавыка: для этого обязательно требуется высшее образование. Не важно, по какой специальности, но лучше что-нибудь связанное с юриспруденцией, менеджментом или государственным и муниципальным управлением. И вот уже в 2001 году наш герой предъявил на всеобщее обозрение диплом московского Института сферы социальных отношений. Вчерашний неисправимый троечник и прогульщик теперь стал дипломированным юристом.
Негосударственное учебное заведение, в котором, по его собственным словам, обучался господин Шергальдин, открылось в 1997 году. На своем официальном сайте в Интернете этот вуз, из названия которого невозможно понять, на кого вообще там учат, обещает «целеустремленно реализовать идеологию педагогики сотрудничества и максимально реализовывать творческий потенциал личности студентов».
В свою очередь сами студенты в опубликованных отзывах скептически оценивают качество образования, полученного ими в стенах института, к слову, переименованного семь лет назад в академию. Вот что пишет во всемирной сети один из них: «При попытке устроиться на работу, диплом Академии Сферы Социальных Отношений вызывает улыбку у многих работодателей». Тем не менее, сегодняшние работодатели Рубля к его диплому претензий, очевидно, не имеют. А жаль.
До сих пор нигде, никогда и никому Андрей Шергальдин не ответил на один простой вопрос: каким образом он сумел поступить в высшее учебное заведение и окончить его, не имея среднего образования? Глядя на его табель успеваемости из школы рабочей молодежи, изумляют явные признаки подделки. Тройки за девятый и десятый классы явно проставлены разной рукой. Две подписи одного и того же педагога в соседних графах табеля слишком уж отличаются друг от друга. А школьная печать, подтверждающая подлинность документа, и вовсе отсутствует. Не сам ли Рубль поколдовал над бумагой? Если так, отдадим должное его относительной честности. Ведь ни одной четверки себе не поставил. Даже за поведение отметка «удовлетворительно».
Ни для кого не секрет, что фальшивые дипломы о высшем образовании можно купить сегодня почти в любом московском подземном переходе. Многим известно, что некоторые негосударственные институты, университеты и академии не требуют от студентов усердного посещения лекций и семинаров и даже сдачи экзаменов. Главное, чтобы деньги за обучение вовремя вносили в кассу. Зато каждый школьник знает, что не получив среднего образования ни в коем случае нельзя претендовать на высшее. Остается лишь догадываться, каким волшебным образом отчисленный из школы троечник и прогульщик Шергальдин сумел-таки сделаться юристом. А также чего ему это стоило? Настоящие приключения Незнайки!
Зато официальная биография главы Елизовского муниципального района и председателя районной думы сияет глянцем. Просто грех не процитировать вехи его непростого жизненного пути. В первом же абзаце читаем, что наш герой «после окончания школы обучался в Камчатском медицинском училище». О том, что закончилось это обучение отчислением – ни слова.
«После службы в армии, – говорится далее, – работал в системе дорожно-транспортного хозяйства Камчатского края и Елизовского района на предприятиях, специализирующихся на пассажирских перевозках». Прочтешь такое, и первое, что приходит в голову, что только на Шергальдине пассажирские перевозки и держались. Сразу представляется кабинет как минимум генерального директора и он – Рубль – в кожаном кресле. О том, что трудился рядовым таксистом, в то же время злостно прогуливая вечернюю школу, районный начальник скромно умолчал.
«В 2001 году окончил Институт сферы социальных отношений», – продолжается хвалебная песнь Рубля. И снова молчок о том, как именно можно получить первое высшее образование без аттестата зрелости всего через четыре года после основания института (напомним читателям, он создан в 1997-м). Вообще-то, настоящие юристы учатся своей профессии пять лет.
Вешать лапшу на уши избирателям таким депутатам, как Шергальдин, не привыкать. Некоторые искренне уверены, что в этом и заключается их работа. Но когда заведомо ложные сведения перед выборами подаются в ту или иную избирательную комиссию, закон трактует это как преступление против государственной власти, интересов государственной службы и службы в органах местного самоуправления.
В октябре нынешнего года елизовчане, которым стало известно о том, как вольно Рубль трактует сведения о собственном образовании, обратились с соответствующим заявлением в краевое следственное управление. Там провели проверку и усмотрели в действиях елизовского главы признаки состава преступления. Для дальнейшей проверки и решения вопроса о возбуждении уголовного дела материалы передали в краевую прокуратуру, где они и находятся в данный момент. Окончательные выводы там намерены
сделать сразу после новогодних каникул.
В уголовном кодексе РФ есть статья 292 с кратким и емким названием «Служебный подлог». Под ним подразумевается внесение должностным лицом, государственным или муниципальным служащим в официальные документы заведомо ложных сведений, а равно внесение в указанные документы исправлений, искажающих их действительное содержание. Вторая часть той же статьи касается случаев, когда такие деяния повлекли за собой существенное нарушение прав и законных интересов либо охраняемых законом интересов общества и государства. Максимальное наказание по ней определено в четыре года лишения свободы.
Так что, садись, Шергальдин, четыре! В смысле года, и, надеемся, не условно.

Дмитрий ЧЕРНОВ.

От редакции:
Рубль (Шергальдин) – это не просто недоучка. Не следует забывать, что он занимает четыре высших должностных поста в Елизовском районе. Его мозг развивался не под влиянием безуспешных попыток вместить необходимый запас знаний, а под случайным воздействием быстро меняющейся политической конъюнктуры. Изворотливость и отсутствие нравственных ориентиров заставляли его кочевать из партии «Яблоко» в ЛДПР, а оттуда в «Единую Россию».
Оказывается, не имея базовых знаний, то есть даже среднего образования, можно пробиться на вершину власти в елизовском заповедном углу. Ну чем же не иллюстрация к великой американской мечте?! Нахрапистый паренек с помойки в одно прекрасное утро просыпается главой самой большой резервации. Нелепое явление по кличке «Рубль» – есть сочная иллюстрация к ленинским словам о том, что любая кухарка может управлять государством.
Если можно управлять кухарке, то отчего нельзя управлять Рублю?

Вячеслав СКАЛАЦКИЙ.

 

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."