МОЛДАВСКИЙ МИФ

Печать
PDF

Как республика 25 лет имитирует развитие государственности

 

Молдавия 27 августа отметила 25 лет со дня провозглашения независимости. В канун годовщины в республике, впрочем, больше говорили не о достижениях, а о провалах. Главным из них называют неудачу самого проекта строительства нового государства.

 

Забытая страна

Четверть века назад Молдавия провозгласила независимость, однако все последние годы республика редко привлекала к себе внимание российских и мировых СМИ. На заре независимости, в 1992 году, о ней, напротив, говорили много – из-за приднестровского конфликта.

В 2003 году, когда тогдашний молдавский президент Владимир Воронин нарушил договоренность со своим российским коллегой Владимиром Путиным, отказавшись подписать разработанный при участии Кремля план воссоединения с отколовшимся Приднестровьем, Молдавия опять появилась на первых полосах газет. Чтобы вскоре вновь с них исчезнуть. Недавно о республике снова заговорили – в связи с тем, что в конце 2014 года через три банка – Banca de Economii, Banca Sociala и Unibank – из беднейшей страны в Европе у всех на виду и при бездействии госструктур был выведен $1 млрд. Эту финансовую аферу прозвали «кражей века».

Между тем Молдавия заслуживает большего внимания. Уже 25 лет здесь продолжается эксперимент, который местные элиты ставят на собственной стране. Суть его в имитации – реформ, борьбы с коррупцией, сближения с Востоком или Западом, попыток урегулировать конфликт в Приднестровье.

Последние семь лет принято считать, что Молдавия твердо решила евроинтегрироваться. На самом деле выбор был сделан в пользу того, чтобы не делать никакого выбора и не принимать решений, способных изменить статус-кво – комфортное для элит подвешенное состояние государства, чьи институты не более чем здания с табличками.

Элитам удобно снова ставить страну перед очередным, всегда историческим геополитическим выбором, чтобы в итоге никуда ее не вести, но приходить к власти, получать коррупционную ренту и уходить без особых последствий для себя. Но не для страны.

 Молдавская «нефть»

К Дню независимости, который в Молдавии отмечают 27 августа, посреди центральной площади Кишинева белой краской вывели гигантский контур республики. В чем замысел и чья это была идея, неизвестно. Но соцсети моментально отреагировали собственным креативом. По Facebook разлетелся демотиватор: справа – снимок площади с изображением страны, а слева – очерченный мелом на асфальте контур тела. Левая картинка снабжена подписью: «Когда умирает один человек». Подпись на правой такая: «Когда умирает страна».


 

Диагноз не так уж далек от истины. «По нашей оценке, численность постоянного населения страны – около 2,9 млн человек. Мы пришли к этой цифре на основе сопоставления разных данных, исключив мигрантов, которые отсутствовали в стране больше года», – пояснила руководитель центра демографических исследований Академии наук Молдавии Ольга Гагауз. Раньше люди ехали за куском хлеба, сейчас уезжают те, у кого есть хорошая работа. Они думают о среде, в которой живут, о качестве образования, о будущем детей. Едут за другими стандартами жизни.

Чтобы убедиться в правоте госпожи Гагауз, не нужно колесить по республике в поисках апокалиптической картинки – она в 15 минутах езды от столичного аэропорта. В центре Кишинева пластами проваливается асфальт, а такая часть городской инфраструктуры, как тротуары, – на грани исчезновения. Во многих местах грань успешно перейдена. В историческом центре то тут, то там торчат скелеты рассыпающихся зданий. В спальных районах многоэтажки облеплены уродливыми пристройками, под балконами разбивают огороды с грядками помидоров и петрушки. Сами кишиневцы уже называют столицу селом городского типа.

По соседству можно увидеть другой мир, в котором по раздолбанным дорогам трясутся Porsche, Mercedes, BMW последних моделей, их владельцы живут во дворцах, окруживших город плотным кольцом. Островки роскоши, которые можно увидеть в Кишиневе, – норма для каких-нибудь нефтедобывающих стран. Но в Молдавии нет ни нефти, ни газа, ни угля. Зато есть другой ресурс, который хотя и истощается год от  года, но пока не закончился. Этот природный ресурс – люди. Те, кто еще пытается вести бизнес дома, умудряется зарабатывать и несет заработанное в банки. Те, кто  едет в Европу и Россию на заработки и оттуда шлет деньги родственникам, которые несут деньги в банки. Пенсионеры, которые умудряются откладывать со своих пенсий и несут сбережения в банки. А из банков деньги время от времени выкачивают, как это произошло с пресловутым украденным миллиардом.

Украсть миллиард было бы сложно без контроля над госинститутами – Нацбанком, Национальным центром по борьбе с коррупцией (НЦБК), Генпрокуратурой,  правительством, которое приняло решение закачать в выпотрошенные банки деньги из валютных резервов. Эти деньги – теперь внутренний долг, который погасит население. Руководство перечисленных госорганов и не скрывало, что знало о финансовых махинациях и видело их чуть ли не в режиме реального времени.

Об этом главы Нацбанка, антикоррупционного ведомства и прокуратуры говорили депутатам на парламентских слушаниях в мае 2015 года. «Мы знали изначально об этих данных (о выдаче плохих кредитов тремя проблемными банками) и даже больше. Но у нас была проблема в сообщении информации», – говорил тогда руководитель НЦБК Виорел Кетрару.

Что бы ни помешало профильным госструктурам предотвратить кражу миллиарда, она показала: банки в Молдавии используются для откачивания денег у населения как нефтяные вышки для добычи нефти. Чтобы контролировать банки, нужно обладать властью и влиянием на тех, кто регулирует их деятельность.

 Геополитика местного масштаба

Борьба за власть в Молдавии – почти всегда геополитика. В последнее время в первую очередь это борьба с внешним врагом. Для находящихся у власти Демократической и Либеральной партий, называющих себя проевропейскими, этот враг – Москва. Для оппозиционных пророссийских Партии социалистов и «Нашей партии» – Запад в лице ЕС и США. Есть еще оппозиционные проевропейские партии вроде гражданской платформы «Достоинство и правда». Но ее в провластных СМИ тоже называют «агентом влияния Москвы».

30 октября в Молдавии впервые за последние 16 лет пройдут прямые президентские выборы. То, как для этого была изменена конституция, заслуживает отдельного внимания. 4 марта нынешнего года Конституционный суд, в полномочия которого не входит изменение основного закона, отменил его положения, согласно которым главу государства избирает парламент, и вернул формулировки 15-летней давности о прямых выборах.

Так совпало, что это произошло после того, как платформа «Достоинство и правда», организовывавшая многотысячные антиправительственные протесты в течение всего последнего года, начала собирать подписи за референдум об изменении конституции для возвращения прямых президентских выборов. Референдум, будь он проведен по инициативе оппозиции, мог стать для нее мощным мобилизационным ресурсом, который позволил бы всерьез претендовать на президентский пост, в условиях продолжающегося падения популярности партий власти. Но Конституционный суд 4 марта пресек такую возможность, облегчив задачу правящим партиям.

Теперь власти занимаются тем, чтобы приближающиеся выборы прошли под знаком противостояния двух противоположных внешнеполитических векторов – прозападного и пророссийского. О том, что именно так их следует рассматривать, премьер страны и один из руководителей правящей Демпартии Павел Филип недавно написал в своей статье в разделе «Блоги» для американского издания The Hill. «Моя страна Молдова давно вынуждена маневрировать между Россией и Западом», – отметил он, пояснив: нынешняя молдавская власть следует европейским курсом, и «Москва не очень этим  довольна». «Именно поэтому мы нуждаемся в помощи Вашингтона и других западных столиц в этот период перехода от нескольких десятилетий коммунизма к конкурентной демократии», – подчеркнул премьер. По его словам, 30 октября избиратели сделают  выбор между «сохранением курса прозападного правительства в направлении ЕС» и возвращением «в орбиту России». «Мы нуждаемся в друзьях, чтобы не поддаться на пропаганду, цели которой дестабилизация Молдовы, дискредитация правительства и влияние на результаты выборов в пользу Москвы», – резюмировал Павел Филип.

Геополитика во внутриполитической борьбе – шанс для действующей власти не допустить, чтобы пост президента, у которого остались куцые полномочия времен парламентской республики, не достался тому, кто сможет использовать эту должность как площадку для наступления на позиции дискредитировавших себя правящих партий.

Последний, майский опрос авторитетного кишиневского Института публичной политики показал: в случае досрочных парламентских выборов за демократов и либералов проголосовали бы 3,1% и 1,7% соответственно. Аналогичное количество голосов получили бы их кандидаты в президенты. При этом если бы состоялся референдум о вступлении страны в Евросоюз, за проголосовали бы 41,3% респондентов (на вопрос о присоединении к Таможенному союзу положительно ответили бы 52,7%). Получается, что, если настроить электорат исключительно на геополитические выборы, результат для власти может оказаться более благоприятным.

Оппозиционную Партию социалистов, лидирующую в рейтингах и позиционирующую себя в качестве главной пророссийской силы, такой подход вполне устраивает. Ее лидер Игорь Додон строит свою кампанию на критике проевропейских сил, которые правят с 2009 года и довели страну до кражи миллиарда.

 Независимость без государства

В превращении любых выборов в геополитическое противостояние кроется опасность, на которую местные политики не обращают внимания: реальные проблемы и дискуссии о путях их решения остаются за рамками предвыборных баталий. Все строится на том, что Молдавию спасет кто угодно – Запад или Россия, но не она сама.

Еще один итог 25-летия независимости – растущая популярность идеи, что если построить государство не вышло за четверть века, то выходом может стать объединение с соседней братской Румынией.

Экс-министр по реинтеграции Молдавии и эксперт по приднестровской проблеме Василий Шова обращает внимание на то, что все 25 лет в стране «остается за скобками тема построения государства». Нейтралитет экс-министр считает «лекарством от геополитической болезни»: «Чтобы нас не испытывали, не тянули в разные стороны на разрыв, нужно уйти от желания быть канатом для перетягивания. Австрийцы в свое время именно поэтому выбрали нейтралитет – не хотели быть площадкой раздора».

Эксперт кишиневского аналитического центра IDIS Viitorul Татьяна Ларюшина опасается, что Молдавия может и совсем не сохранить государственность: «Сегодня это страна с конфликтом на востоке, с противоречивым историческим прошлым и институциональной памятью, с неартикулированным спросом на независимость. Нет главных бенефициаров молдавской государственности – за исключением элит, которые оболочку государственности используют в своих целях».

 

(www.kommersant.ru)

Баннер

Радио онлайн


Новые коментарии

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."