САГА О ДЕДЕ МОРОЗЕ И СНЕГУРОЧКЕ

Печать
PDF

Дед Мороз – трудно, кажется, найти более традиционного русского персонажа. Мы уверены, что он был всегда...

 

Снеговей, Зимник и Трескун

Так называли Деда Мороза наши предки. Один из главных символов Нового года в древности носил разные имена и не всегда отличался добродушием.

Как ни странно, Дед Мороз относительно молод, он стал появляться на новогодних праздниках всего-то сто с небольшим лет назад. Это сейчас Дед Мороз добродушен и щедр, готов веселить и радовать ребятню, раздавая подарки и зажигая новогодние елки. Но так было не всегда.

Еще в дохристианские времена мир славян был населен массой богов, духов, различных потусторонних сил. Был среди них и зимний дух, наводивший на землю морозы и метели, покрывавший реки льдом, а поля снегами. В зависимости от региона звали его по-разному: Зимником, Снеговеем, Трескуном, Студенцом, Карачуном, Морозкой, Морозом. Добродушием он не отличался, а вот напакостить был не прочь: мог выморозить озимые, замести непролазными сугробами дороги, напустить холода в избу или хлев, сковать льдом колодцы. Естественно, что такого духа приходилось всячески ублажать: выставлять ему угощение и подарки, задабривать заклинаниями и ритуальными действиями, выпрашивать у него как минимум лояльного отношения. Принятие христианства не изменило народного отношения к зимнему духу, которого продолжали опасаться и всячески ублажать.

Кстати, и в народных сказках этот дух не был добрым дедушкой. Он мог и жестоко покарать, и щедро наградить, только завоевать его благосклонность было не просто. Обычно его представляли в образе невысокого коренастого деда с длинной седой бородой, который своим дыханием насылает на землю студеные ветры и метели; или же высокого старика богатырского сложения, этакого зимнего кузнеца, сковывающего льдом реки и озера.

Примерно в таком виде он и появился в литературных переложениях народных сказок. Одним из первых рассказал историю зимнего старика-волшебника Мороза Ивановича писатель князь Владимир Одоевский, опубликовавший в 1840 году книгу «Детские сказки дедушки Иринея». Сюжет сказки «Мороз Иванович» немного напоминает сюжет знаменитого фильма «Морозко». Две девицы, Рукодельница и Ленивица, поочередно попадают в подземное царство, где перед своим ледяным домом «сидит старик Мороз Иванович, седой-седой; сидит он на ледяной лавочке да снежные комочки ест; тряхнет головой – от волос иней сыплется, духом дохнет – валит густой пар».

В конце XIX века, но только в городах деда с большой белой бородой, одетого первоначально в деревенский тулуп, позднее – в красную шубу, стали использовать для раздачи рождественских подарков, якобы принесенных им из леса. Завоевать широкую популярность Дед Мороз не успел, так как после революции празднование и Рождества, и Нового года были запрещены, как и украшение елки. Полностью изжить зимние праздники не удалось, и во второй половине 30-х годов власть разрешила праздновать Новый год и устраивать для детей представления у наряженной елки. Тогда-то и «возродили» Деда Мороза, который теперь стал раздавать новогодние подарки, о рождественских уже и не вспоминали.

Постепенно сложился облик новогоднего волшебника, ставший каноническим: большая белая борода, красная или синяя шуба до пят, подвязанная кушаком, такого же цвета высокая шапка и рукавицы, валенки (изредка сапоги), большой посох, мешок с подарками.

Когда подготовку сценариев новогодних праздников стали поручать маститым писателям, поэтам, деятелям культуры, в окружении Деда Мороза стали появляться новые персонажи. Самым удачным персонажем оказалась Снегурочка, быстро завоевавшая популярность у детей, но ставшая Деду Морозу внучкой, а не дочкой, как раньше.

Дед Мороз на сегодняшний день удерживает звание самого популярного волшебного героя среди всех известных персонажей отечественных сказок или былин. Забот у зимнего волшебника невпроворот: воспитывает внучку-красавицу Снегурочку, следит за порядком в лесном хозяйстве, своим посохом сковывает реки и озера, рисует инеем на окнах и, конечно же, раздает подарки многочисленным ребятишкам. Торжественное открытие Дома Деда Мороза состоялось 25 декабря 1999 года в городе Великий Устюг. Сейчас добраться до вотчины зимнего старца можно туристическими поездами из Москвы, Санкт-Петербурга, Вологды, также разработаны специализированные автобусные путешествия. Московская усадьба Деда Мороза расположена в Кузьминском лесу, куда накануне Нового года всегда наведывается зимний волшебник.

Мы уверены, что даже сотни лет назад, когда еще не было ни елки, ни Н­ового года, начинающегося 1 я­нваря, Дед Мороз точно так же дарил детишкам подарки на какой-то языческий славянский праздник. И Снегурочка все эти века была его верной спутницей. Но так ли это?

 

Девушка-загадка. Как у Деда Мороза появилась Снегурочка

Без этого персонажа Новый год в нашей стране немыслим, хотя никакой Снегурочки в русском фольклоре никогда не было. Более того, прямых аналогов Снегурочки нет нигде в мире, за исключением постсоветских стран.

В отличие от главного новогоднего волшебника, «внучка» не пьет, не приносит подарков, а гораздо выносит на себе перенасыщенного «волшебством» Деда Мороза.

Но кто все-таки такая Снегурочка, и какие тайны скрывает этот новогодний образ?

Первая и самая удивительная тайна Снегурочки заключается в ее абсолютной уникальности. Разумеется, современная российская Снегурочка может иметь белорусскую, украинскую и даже казахстанскую сестер, однако, по сути, все они являются продолжением одного образа, окончательно сформировавшегося вместе с советской традицией встречи Нового года. Так вот, аналогов Снегурочки в мире не существует, если не считать сомнительный образ супруги Санта-Клауса.

Мало того, в отличие от Деда Мороза, Снегурочка не зафиксирована и в русском народном обряде. Несмотря на это, Снегурка с нами давно – с того самого момента, как в русском фольклоре появилась сказка о девочке из снега, которая ожила.

Само собой, на тот момент эта девочка не имела отношения ни к Новому году, ни к подаркам.

По одной из версий, история Снегурочки напрямую происходит из обряда похорон Костромы. Славянский обряд похорон Костромы представлял собой проводы зимы и одновременно просьбу к силам природы о плодородии земель. По одной версии обряда, чучело девушки топили в реке, по второй – сжигали на костре, как Масленницу. Еще в одном варианте Кострома насмерть упивалась вином на веселом пиру, что делает ее очень близкой всем любителям застольных новогодних посиделок.

Так или иначе, но с предтечей Снегурочки Костромой расправлялись вполне сознательно. А гибель слепленной из снега девушки во время прыжка через костер – это, если хотите, облегченная версия обрядовой истории.

Если Кострома, являвшаяся по совместительству богиней плодородия, обладала, по мнению славян, довольно противоречивым характером, то Снегурочка изначально выглядела девушкой доброй и наивной.

 

История восхождения

Перевел Снегурочку из фольклора в литературные персонажи русский собиратель фольклора Александр Афанасьев, который в 1867 году поместил сказки о Снегурочке во втором томе своего исследования «Поэтические воззрения славян на природу».

В 1873 году драматург Александр Островский под впечатлением работы Афанасьева пишет пьесу «Снегурочка». В этой истории Снегурочка предстает в знакомом нам сегодня образе – бледная блондинка в бело-голубой зимней одежде. Здесь-то Снегурочка впервые сталкивается с Дедом Морозом, который оказывается ее... папой. А мамой выступает Весна-Красна, не устоявшая перед мужской харизмой седобородого кудесника. Впрочем, история Снегурочки у Островского невеселая: оставленная у людей на попечении, она становится жертвой непонимания и прыжков через костер.

Интересно, что пьеса Островского была принята весьма холодно, и неизвестно, какая бы «карьера» ждала Снегурочку, если бы к делу в 1882 году не подключился композитор Николай Римский-Корсаков. Его опера по пьесе «Снегурочка» имела бешеный успех, после чего ледяная девушка начала двигаться к статусу второго новогоднего лица.

Еще в дореволюционный период российские педагоги начинают использовать образ Снегурочки в сценариях рождественские елок. Правда, как правило, речь идет о постановке определенных сцен из пьесы Островского с ее участием. Также фигурки Снегурочки начинают вешать на елку в качестве украшения.

И все-таки на тот момент Снегурочка оставалась исключительно второстепенным персонажем. Решающее преображение наступило в 1935 году, когда в Советском Союзе на официальном уровне стали праздновать Новый год.

Теперь Снегурочка стала «правой рукой» Деда Мороза, посредником в общении между ним и детьми на утренниках. При этом по не вполне ясной причине поменялся их родственный статус. Если у Островского Снегурочка была дочерью Деда Мороза, то в новой версии она предстала его внучкой.

Хотя нельзя исключать, что данная Снегурочка – на самом деле дочь той, что растаяла во время прыжков через костер. Во всяком случае у советской Снегурочки склонности к таянию замечено не было.

На праздновании Нового 1937 года Дед Мороз и Снегурочка впервые появились вместе на елке в Московском Доме Союзов. Интересно, что тогда Снегурочка представала в образе маленькой девочки и лишь спустя некоторое время «подросла».

 

В отличие от Деда Мороза судьба Снегурочки еще какое-то время висела на волоске. Например, в военный период этот образ из новогодних праздников исчез.

Спасли Снегурочку два известных советских писателя – Лев Кассиль и Сергей Михалков. Именно они писали сценарии кремлевских елок в начале 1950-х, и делали внучку Деда Мороза обязательной участницей представлений. Только после этого Снегурочка окончательно «застолбила» себе место подле елки.

Снегурочка настолько добра и безобидна, что постоянно оказывается в заложниках у различной нечисти, имеющей материальные претензии к Деду Морозу. Снегурочка лишь раз взяла инициативу в свои руки, выручая дедушку. В мультфильме «Когда зажигаются елки» нетипично решительная Снегурочка отправилась на санях в столицу, дабы привезти утерянные Дедом Морозом подарки. И с задачей своей справилась на «отлично».

Снегурочка ныне – девушка самостоятельная, и у нее есть собственная резиденция, расположенная в Костроме. Именно в этих краях, в усадьбе Щелыково, драматург Александр Островский и написал пьесу о Снегурочке. «Терем Снегурочки» по числу посетителей вполне может дать фору резиденции Деда Мороза в Великом Устюге.

Единственной странностью, касающейся места обитания Снегурочки, является ее костромской адрес – живет внучка Деда Мороза на улице Лагерной, дом 38.

Татьяна СТЕПАНОВА

(по материалам российской печати)

Продолжение следует

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."