Митрополит Иларион: Константинополь больше не является лидером мирового православия

Печать
PDF

Синод Русской православной церкви (РПЦ) в ответ на действия Константинопольской православной церкви и ее предстоятеля патриарха Варфоломея по присвоению автокефалии раскольническим церковным структурам на Украине на заседании в Минске 15 октября принял решение разорвать все отношения с Константинополем. Глава Отдела внешних церковных связей митрополит Волоколамский Иларион буквально на днях обсуждал в закрытом режиме эту проблему с Папой Римским Франциском. В интервью ТАСС митрополит Иларион рассказал, как это решение скажется на верующих в России, что делать паломникам, желающим посетить Афон, и почему патриарх Варфоломей больше не считается лидером мирового православия.

 

Владыка, на днях Священный синод Русской православной церкви принял решение о прекращении евхаристического общения с Константинопольским патриархатом. Как это решение отразится на церковной жизни в нашей стране и на судьбе мирового православия в целом?

– На повседневной церковной жизни прихожан храмов в России это решение практически никак не отразится: совершаются богослужения, люди исповедуются и причащаются, живут полнотой церковной жизни.

Что же касается ситуации в мировом православии, действия Константинопольского патриархата, признавшего раскольников на Украине, вторгшегося на чужую каноническую территорию и заявляющего о своем праве отменять решения других церквей, полностью изменили схему взаимодействия, которая сложилась в XX веке. Константинопольский патриарх, позиционировавший себя в качестве координатора общеправославной активности, по очевидной причине больше таким координатором быть не сможет. Он самоликвидировался в качестве координирующего центра для канонических церквей, сделав выбор в пользу раскольников и полностью ассоциировав себя с ними.

Рассматривались ли альтернативные варианты ответов на неканонические по своей сути решения Константинополя?

– Хотел бы обратить ваше внимание, что хотя Константинополь на протяжении достаточно продолжительного времени осуществлял в отношении Московского патриархата недружественные шаги, на которые мы должны были реагировать, все-таки на каждом этапе мы оставляли нашим партнерам возможность одуматься и пересмотреть свои решения. Однако опубликованные 11 октября решения Синода Константинопольского патриархата, «отменившего» принятое более 300 лет назад решение о передаче Киевской митрополии в ведение Московского патриархата, принявшего в общение лидеров раскола на Украине и заявившего о готовности к реализации проекта «украинской автокефалии», к сожалению, не оставили нам никаких аргументов против разрыва отношений.

– Насколько корректно говорить о новом расколе мирового православия в контексте последних событий?

– Без малого тысячу лет назад необоснованные претензии одного из Предстоятелей на единоличную власть в церкви уже привели к масштабному расколу. Ныне на этот опасный путь встал патриарх Константинопольский. И уже сейчас с горечью приходится констатировать наличие разделения, не позволяющего говорить о 300-миллионном сообществе православных как о едином целом. Константинопольский патриархат, признав раскольников и войдя с ними в общение, сам уклонился в раскол.

Более того, объявленные планы «дарования автокефалии» означают не что иное, как создание из раскольников параллельной структуры на Украине в обход уже существующей канонической церкви, что прямо запрещается священными канонами – законами, на которых строится церковная жизнь. Это решение, принятое вопреки мнению Московского патриархата, при игнорировании призывов от других поместных церквей соборно обсудить имеющиеся проблемы, будет иметь далеко идущие негативные последствия.

Синод Русской православной церкви 15 августа призвал предстоятелей и священные синоды поместных православных церквей к надлежащей оценке антиканонических деяний Константинопольского патриархата и к «совместному поиску путей выхода из тяжелейшего кризиса, раздирающего тело Единой святой соборной и апостольской церкви».

– Много споров вызвало решение Фанара об отмене решения 1686 года о передаче Киевской митрополии Московскому патриархату. Насколько это решение соответствует исторической правде?

– Представьте, что у вас есть дом, в котором на протяжении трехсот лет жили ваши предки, а сейчас там живете вы и живут ваши дети. Это ваша фамильная собственность, но триста лет назад она была передана вашей семье какой-то другой семьей. И вот теперь объявляется некий потомок тех дарителей и говорит, что это, оказывается, был не подарок, а просто вашей семье этот дом с участком временно сдали в аренду. И неважно, что дом тогда был в три раза меньше, территория прилегающего к нему участка с тех пор в пять раз выросла, многие поколения ваших предков там жили, следили за этим участком, возделывали его. Теперь объявляется другой хозяин, перечеркивает всю эту историю, а вам и вашим детям предлагает выселиться. Что это, как не беззаконие и разбой? Признаете ли вы законными подобного рода притязания?

В принятом 15 октября заявлении Священного синода Русской православной церкви подробно рассматривается эта тема и подчеркивается каноническая ничтожность решения об «отзыве» подписанного Константинопольским патриархом Дионисием IV и Синодом Константинопольской церкви документа 1686 года, в котором подтверждается пребывание Киевской митрополии в составе Московского патриархата.

Каноны православной церкви не допускают возможности пересмотра установившихся и неоспариваемых на протяжении длительного времени церковных границ. Почему 300 с лишним лет Константинополь не ставил под сомнение это решение, а сейчас, в столь неоднозначных политических условиях, вдруг решил поставить под свой контроль православных на Украине, в том числе и в тех областях, которые не относились к Киевской митрополии три столетия назад? Ведь тогда Киевская митрополия распространяла свою пастырскую ответственность на территорию гораздо меньшую, чем нынешние пределы Украинской православной церкви. Но Константинополь предпочитает игнорировать историю развития церковной жизни за прошедшее весьма значительное время и не обращать внимания на мнение канонической Украинской церкви, ее предстоятеля Блаженнейшего митрополита Онуфрия и ее иерархов.

Еще раз напомню: в Синодальной грамоте 1686 года и иных сопутствующих ей документах ничего не сказано ни о временном характере передачи Киевской митрополии в ведение Московского патриархата, ни о возможности отмены этого акта. Тем более нужно иметь в виду, что решение 1686 года было принято не на пустом месте: оно стало окончанием двухсотлетнего периода вынужденного разделения в многовековой истории Русской церкви, которая, несмотря на менявшиеся политические обстоятельства, неизменно сознавала себя единым целым. Именно поэтому наш синод в своем заявлении констатировал: «Нынешнее деяние Константинопольского патриархата – попытка похитить то, что никогда ему не принадлежало».

– Вопрос, актуальный для многих верующих россиян. Означает ли решение о прекращении евхаристического общения с Константинополем запрет на посещение храмов Константинопольского патриархата, в частности, на очень популярном у наших паломников Афоне? Могут ли наши паломники ставить свечи в храмах Афона?

– Желающие могут поехать на Святую гору, посетить афонские монастыри. Но вот участвовать в таинствах – исповедоваться и причащаться – верующие Русской православной церкви там не должны, поскольку евхаристическое общение с Константинопольским патриархатом, в юрисдикцию которого входят обители на Афонской горе, разорвано из-за его неканонических, а, прямо сказать, разбойнических действий.

В то же время хочу напомнить верующим людям: молиться Богу и спасать свою душу можно не только на Афоне. «Спасение не от места», – говорит святитель Феофан Затворник. Возможно, сложившиеся обстоятельства побудят кого-то совершить паломничество на «северный Афон» – в Валаамскую или Соловецкую обители, к другим святыням нашей земли, познакомиться с русской монашеской традицией, принять участие в литургии, исповедаться и причаститься святых Христовых Таин в этих храмах и обителях.

Как Русская церковь планирует решать проблему церковного окормления соотечественников на территории Константинопольского патриархата?

– Наши верующие, живущие вне пределов канонической территории Русской православной церкви, посещали приходы Константинопольского патриархата почти по всему миру. Но в большинстве стран существуют храмы и других поместных церквей, так что у них имеется альтернатива. Более сложное положение у наших соотечественников на территории Турции и на относящихся к ведению Константинополя Родосе, Крите и других греческих островах Додеканеса в Эгейском море. После того, как Константинопольский патриархат солидаризировался с раскольниками и тем самым сам оказался в расколе, они остались без пастырского окормления. Эта проблема сегодня остро стоит на повестке дня. Мы уже получаем письма от верующих, которые спрашивают: а что же нам делать? Будем думать, как решить возникшую проблему.

– Можно ли ожидать, что другие поместные православные церкви поддержат нашу позицию и также прекратят евхаристическое общение с Константинополем?

– Не думаю, что будет правильным предугадывать решения поместных православных церквей. Мы проинформируем их о нашем решении и о причинах, вынудивших нас принять это решение.

Можно констатировать, что на сегодня заявлений в поддержку антиканонических шагов Константинопольского патриархата от других поместных церквей не прозвучало. С другой стороны, недавно в беседе со СМИ сербский патриарх сказал, что патриарх Варфоломей принял решение, на которое не имел права, и это может повлечь за собой катастрофические последствия. Еще до решения Константинополя о принятии в общение раскольников на Украине и об основании «ставропигий» на канонической территории Московского патриархата из разных церквей звучали предложения обсудить имеющиеся проблемы на общеправославном уровне. К сожалению, эти призывы не были услышаны патриархом Варфоломеем.

– Комментируя решение Священного синода, президент Украины Петр Порошенко заявил, что Русская православная церковь окажется в изоляции. Насколько такой прогноз соответствует действительности?

– Это громкое высказывание, но давайте посмотрим, насколько оно адекватно отражает сложившуюся ситуацию. Своими действиями Константинополь сам поставил себя вне канонического пространства, что и было с сожалением отмечено в решении Священного синода Русской православной церкви 15 октября.

Константинопольского патриарха нередко называют духовным лидером 300 миллионов православных верующих планеты. Теперь не менее половины от этого числа – верующие Московского патриархата – вообще не находятся с ним в евхаристическом общении. Какой же он после этого общеправославный духовный лидер? Что касается других поместных православных церквей, то, как я уже сказал, до настоящего времени ни одна из поместных церквей не поддержала открыто действия Константинополя.

– Патриарх Варфоломей принял решение начать процесс предоставления автокефалии на Украине. Означает ли это, что в России могут появиться храмы и приходы так называемого «Киевского патриархата»?

– Структуры раскольнического «Киевского патриархата» на территории России имеются уже очень давно, более того, в мае 2017 года раскольниками было принято решение о создании даже некоего «Российского экзархата». Не думаю, что будет продуктивным размышлять о том, как может меняться статус этих структур в связи с теми или иными шагами Константинополя. Раскольники остаются раскольниками, если они не принесут покаяния в своих действиях и не вернутся в церковь, от которой отпали.

– Какой совет Вы дадите верующим канонической Украинской церкви, не принимающим решения Константинополя? Как Вы считаете, сколько времени может занять уврачевание нового кризиса в православном мире?

– Я бы хотел призвать православных верующих Украины сохранять верность канонической церкви и всемерно поддерживать Блаженнейшего митрополита Киевского и всея Украины Онуфрия, несмотря ни на какие угрозы и провокации с какой-либо стороны, несмотря на посулы и призывы раскольников и тех представителей власти, которые ради собственных политических интересов встали на путь вмешательства в дела церкви. Будем помнить, что наша церковь, в том числе на украинской земле, в разные века с достоинством проходила через многие испытания. Даже когда в ходе атеистических гонений XX столетия безбожники пытались полностью уничтожить ее, церковь выстояла.

Что же касается спровоцированного Константинополем кризиса в межправославных отношениях, то, конечно, хотелось бы надеяться, что разум возобладает и Константинопольский патриархат откажется от дальнейших действий на гибельном пути разделения. Не считаю правильным гадать, каким образом это могло бы произойти, и в какие сроки. Пока же, к сожалению, последние события указывают на обратную тенденцию. Мы не раз слышали от представителей Константинополя: «Мы не собираемся врачевать раскол путем создания нового раскола». Но сейчас происходит именно это.

Беседовали Екатерина Ефимова и Андрей Ермилов, ИТАР-ТАССvv

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."