ЛЕСНОВСКОЙ ШКОЛЕ НЕ ПОВЕЗЛО

Печать
PDF

На прошлой неделе учеников школы села Лесная Тигильского района перевели на дистанционный режим обучения. Причиной стало деформация потолочной балки в школьном здании: она покосилась, произошло частичное обрушение штукатурки. Тревогу забили учителя, обнаружившие повреждение в одном из школьных кабинетов. Стало ясно: в таких условиях учебный процесс продолжать нельзя.

О случившемся было доложено в краевое правительство, по этому поводу состоялось оперативное совещание, которое возглавила заместитель председателя Правительства Камчатского края Виктория Сивак. Итоги его были озвучены на сайте краевого правительства 24 ноября. Привожу текст сообщения: «Принято оперативное решение о прекращении учебного процесса в данном здании и временном переводе детей на дистанционный формат обучения. Он начнётся с завтрашнего дня. Будет проведено детальное обследование конструкции здания школы, чтобы по его итогам принять решение либо о проведении капитального ремонта здания, либо о строительстве нового. Решение должно быть обоснованным, взвешенным и документально подтверждённым. Рассматривается вопрос о гарантированном праве детей на обеспечение их горячим бесплатным питанием. Кроме того, в настоящее время определяются помещения в селе Лесная, в которых временно будет налажен образовательный процесс в очном режиме. Они, конечно же, должны соответствовать всем необходимым требованиям надзорных органов, а также иметь соответствующую лицензию на оказание образовательных услуг. Правительством поставлена задача, чтобы эта работа была проведена в кратчайшие сроки. Решение об определении этих помещений будет принято в ближайшее время», – сообщила Виктория Сивак.

В пресс-релизе сказано, что здание школы было построено в 1985 году.

Уточню, что оно оставалось последним из трех, в которых раньше размещалась лесновская школа. «Были еще здания начального звена и интерната. Они сгнили одно за другим. Мы покинули сначала одно здание, потом другое, и в конце концов переселились в третье, основное. Произошло это примерно в начале двухтысячных годов», – рассказала председатель совета депутатов сельского поселения «село Лесная», учитель Светлана Николаевна Наянова.

Теперь в аварийное состояние пришел и этот последний оплот школьного образования на селе. Что послужило причиной деформации балки, будет выяснять назначенная комиссия. Как рассказала глава сельского поселения «село Лесная» Евгения Алексеевна Сиверина, в её состав вошли она сама, председатель сельского совета депутатов, директор указанного общеобразовательного учреждения, директор местной дизельной электростанции и рабочий школы. «Планируем заказать новую инструментальную диагностику школьного здания. Ранее её уже проводили, но тогда такой деформации строения, как сейчас, не было, и его нельзя было признать аварийным. Пока нет выводов исследования, я не могу назвать точной причины случившегося, но предполагаю, что возможна просадка грунта, которой конструкция просто не выдержала. Появилось растрескивание фундамента, к тому же недавно стал расползаться грибок. Мы поддерживали здание в рабочем состоянии как могли. Своими силами делали посильный ремонт. К 1 сентября оно было признано годным к началу учебного года. Занятия начались как обычно, в штатном режиме. Когда обнаружилось повреждение балки, детей тут же распустили по домам, а на следующий день провели собрание в местном доме культуры», – рассказала глава поселения.

Она дополнила, что тогда же состоялось селекторное совещание с представителями краевых министерств, и представители сельского поселения предложили два объекта, где могли бы временно разместиться ученики. «Это старое здание фельдшерско-акушерского пункта и сельский дом культуры», – пояснила Евгения Сиверина.

Здесь ненадолго прерву главу поселения, чтобы уточнить: в лесновской школе обучаются дети с 1-го по 9-й класс. Всего здесь 35 учеников, из них в начальных классах учатся 15 ребятишек, остальные – среднее звено. В старом здании с учебной площадью 296,2 кв. метра были девять кабинетов, столовая, библиотека, имелись подсобные помещения.

Теперь, по словам главы поселения, в старый ФАП планируется перевести начальное звено и кухню, а остальные классы займут помещения дома культуры. Она пояснила, что недавно в селе был построен новый ФАП, и в настоящее время как раз происходил перевод пункта в новое здание. В частности заключались договоры на подключение к электроснабжению. «Теперь процесс переезда необходимо ускорить, чтобы дети как можно быстрее смогли приступить к занятиям в очном режиме. Нам уже пообещали в правительстве края помочь с решением этого вопроса. А в сельском доме культуры мы распределили площадь так, чтобы места хватило и ученикам, и для проведения культурных мероприятий», – сказала она.

Что делать со школьным зданием, еще не решили. Как следует из приведенного выше пресс-релиза, требуется определить: проводить в нем капитальный ремонт или возводить новую постройку. У главы поселения на этот счет мнение однозначное: лучше строить новое. «Я думаю, проводить там ремонт бесполезно, так как даже визуальный осмотр показывает, что в фундаменте трещины, после повреждения балки искривилась стена, что хорошо видно со стороны улицы, в двух кабинетах провисли потолки», – обосновала она свою точку зрения.

Учредителем школы в селе Лесная является администрация Тигильского района. Врио начальника отдела образования районной администрации Марина Валерьевна Лежнина рассказала, что здание лесновской школы в районе далеко не самое старое. «У нас на территории района расположено всего семь школ. Шесть из них советских годов постройки, есть и такие, что были построены еще в начале семидесятых годов. Новое школьное здание только одно – в селе Усть-Хайрюзово. Здание лесновской школы 1985 года постройки. В этом году OOO «Актив-проект» было проведено его инструментальное обследование, есть детальное заключение. В нём определено, что техническое состояние конструкций фундаментов работоспособное, стены и перегородки на момент обследования оценивались в удовлетворительном состоянии, перегородки находились в работоспособном техническом состоянии, крыша и кровля на момент обследования оценивались в удовлетворительном состоянии. К началу учебного года здание школы было принято межведомственной комиссией по проверке готовности образовательных учреждений Тигильского муниципального района к 2021–2022 учебному году, имеются подписанные акты приёмки. Что вызвало деформацию балки, будет определять дополнительное детальное инструментальное обследование. В настоящее время ведутся переговоры со специалистами для её проведения из краевого центра. Решение о том, ремонтировать здание школы или строить новое, будет приниматься только на основе выводов дополнительного обследования», – пояснила она.

Как получилось, что обследование, проведенное в 2021 году, не заметило ничего подозрительного? И что же такого могло случиться с крепким, если верить ООО «Актив-проект», строением за время, прошедшее после обследования? Если допустить, что произошла подвижка грунта, то почему только под этим зданием? Или школе просто не повезло?

В селе Лесная, где проживает около 400 человек, никак не могут завершить строительство системы централизованного водоснабжения, начавшееся ещё в 2019 году («В» № 36 от 27 октября 2021 года «Село Лесная по-прежнему без водовода. Доколе?»). Теперь прибавилась новая головная боль – школа.

Когда на севере Камчатки разрушается здание детского образовательного учреждения, провести его капитальные ремонт или, как мечтает глава поселения, получить взамен новое, становится большой проблемой. За примерами далеко ходить не надо. Газета «Вести» рассказывала о них в публикации «Большие проблемы маленьких школ» в № 15 от 19 мая 2021 года. Напомню: в том же Тигильском районе педагогам Усть-Хайрюзовской средней школы пришлось 20 лет учить детей в четырех приспособленных зданиях. В них они переехали в 1997 году, после того как в школе случился пожар. Строительство нового учебного комплекса началось в 2011 году и продолжалось по 2016 год включительно. В январе 2017 школьники наконец начали учиться в новом здании, отвечающем всем современным требованиям. Но каким долгим был путь к воплощению мечты в жизнь!

В селе Каменское Пенжинского района дети учатся в помещениях бывшего пришкольного интерната 1966 года постройки. Сюда школа перебралась после того, как в 1992 году сгорело основное школьное здание, а в 2003-м и здание начальной школы. Спортивный зал приходится арендовать у местного клуба. Тендер на строительство сельского учебного комплекса «школа-детский сад» объявили в 2018 году. В апреле этого года губернатор Камчатского края, после визита в Пенжинский район, отнес строительство школы к разряду первоочередных и заверил, что она будет построена в ближайшие годы. У людей появилась надежда. Несколько дней назад директор Каменской средней школы Дмитрий Васильевич Выродов рассказал, что за прошедшее после визита губернатора время были собраны предложения и пожелания коллектива, чтобы учесть их в процессе подготовки проекта комплекса. Когда представят готовый проект, пока неизвестно.

В школе села Таловка Пенжинского района с 2015 года часть детей училась в половине здания старого пришкольного интерната, а часть в арендованном помещении местного филиала соцзащиты. Из помещения филиала удалось съехать только после того, как в декабре 2018 года для школы построили модульное здание. Его приспособили для обучения 8-го и 9-го классов, но все остальные классы оставались в интернате. Было так тесно, что занятия проводили в библиотеке и фойе. В этом году началось строительство еще трех модулей. Туда ученики и педагоги перебрались к концу сентября. Об этом рассказала директор Таловской школы Айслу Сеялхановна Хусаинова, дополнив, что стройку для расширения школьных площадей обещали продолжить в следующем году.

Для учеников и учителей из села Лесная тернистый путь к крепкому, удобному, отвечающему всем требованиям безопасности зданию только начался. Зная, что на севере Камчатки немало школ еще старше лесновской, предположу, что эти ребятишки не последние, кому придется учиться в клубе, ФАПе или иных временно приспособленных для нужд образования помещениях.

Наталья МАКСИМИШИНА

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."